Del 4 - Vad är meningen med livet, upplysning och ANDLIGT FÖRVERKLIGANDE:

#¤# Mer än väldigt mycket säkert sannolikt sannt är denna Bifogade sekundära blogg introduktion:
 
--- Alla gåtor/frågor har ett svar och alla problem eller dåligheter har en lösning. Medans vi alla har valfriheten att vara goda, så är det också olika grader storlek och kvalitée, samt den tredje sidan av perfektion för det allra bästa och godaste (den sistnämnda kommer vi fram till i Andligt Förverkligande).
-- Det finns mycket vardags praktiskt som underlättas i att gå den andliga vägen, som vi ska med förståndet förstå, men den kräver ingen mer tid än den vi kan undvara, det är tillräckligt om vi använder den tid vi har på ett effektivt sätt. Inte kommer det krävas att man ändrar något ytligt, det ytliga får bara ett annat sätt i förhållande till den inre förankringen i livet.
  
---  Bloggen är Dedikerad till Rabbi Désirée R. Ntolo, författaren av
The Sacred and the Profane. Som tar upp en överblick på vad Andligt Förverkligande (Divine Realization) är för något. Läs boken och sedan är det valfritt att för ytterligare lärande och delaktighet, så är ni välkomna att kontakta författaren och dennes professionella medhjälpare. Att få vägledning av kunniga personer är den oftast minst krångliga alternativet. Om en människa inte bemödar sig genom regelbunden meditation, genom upprepade studier av jaget eller genom uppriktig bön, är det osannolikt att hon kommer att upptäcka det gudomliga medvetande som är direkt av vår själ/högresjälv.
 
--- (Bloggen är Dedikerad till Rabbi Désirée R. Ntolo, författaren av The Sacred and the Profane.) Boken vilken förbereder till senare undervisning som har passande metoder för dagens intellektuellt lagda människor, de mer rastlös sinnena, och de mer skeptiskt lagda (som vill lyssna). Samt även sånt för de som kan börja med följande: har att göra med regelbunden meditation, genom upprepade studier av jaget eller genom uppriktig bön. Vissa variationer i undervisningen "behövs". SÅ FÅR MAN SVAR PÅ LIVETS SKATTER OCH FINNER DEM, DÄRMED ATT GÖRA DEM; :-) Så bloggen är till en viss grad som en introduktion och påminnelse om detta.
 
Nyckelord: skatter, kärlek, frid, glädje, lycka, frihet, godhet, andligaskatter.
 
--- Det råd jag åtminstone mycket sannolik tror på är:
 
Som Min Lärare, Rabbi (Rabbi Désirée R. Ntolo) sa: "Noboy is topping you from searching by yourself! Teachers are for those who are willing to learn from a teacher, that's all!"

Det bästa tycker jag, för att saker inte ska krångla är att ha en utomstående vägledare, lärare, det är vad som gäller normalt sätt. Tex: Detta motsäger inte att du är den som gör arbetet för ditt liv. Utan är ett verktyg för en andliga väg, det kan liknas vid att människan behöver vatten för att leva, men får dricka tjock yoghurt istället (den livsviktiga vätskan blir utspridd på större volym), vilket är inte lika effektivt som vatten, men inte heller fel i sig, utan bara krångligare. Vissa saker är kanske bäst att ha lätt, speciellt då man sett hur de ska göras lätt. På så sätt att om vi kan göra något gott på ett mer perfekt sätt, så väljer vi det. Vi får andra utmaningare då vi transformerar eller ändrar oss först och därmed bidrar med mer ljus till världen. Medans det som kanske är annat, och skiljer sig från det närmaste föregående är frågan, får vara lätt eller svårt mer utifrån vår unikhet eller då vi är på väg mot denna, eftersom det senare är mer utifrån att verkligheten har flera nyanser och går mer mot en mångfald. (se kompletteringen i det som finns i inlägget: http://ondskaelyoninochandligtfrverkligande.blogg.se/2014/february/frid-vare-med-er-andlig-traning-och-andligt-utovande-en-saker-och-acceptabel-vag-av-flera-vagar.html)

//--- Var går gränsen?:

En innebörd kanske får läggas i ordet måttlighet och behärskning (förutom den som går ihop med den direkta friheten) är följande:
Vissa mer omfattande säkerhetsmarginaler och instängdhet har sin tid då osäkerhet råder. Den fulla rörligheten i dansen i livet kommer då tiden för sanningens avslöjande har gått med vinst, sanningen om det goda. Vi ska inte göra mer än vi klarar av, går det inte till det goda, så förlorar vi på det. Nykterhet för det goda gäller att alltid hålla sig till. Sedan härmed tillägger jag: Den som går mjukt går säkert.

 
[Den Esséeiska Ordern och Ureliska rörelsen ska erbjuda en praktisk väg till Andligt Förverkligande (som Buddha och den historiska Jesus/Yeshua mfl har gått på) och bättringar av livet och det materiella för det goda. Etablering av dessa har gjorts i vissa länder, men de har potential att bli helt världs omspännande.
--- Om frid- och Kärleksbudskapet som den historiska Jesus (Yeshua) förmedlade, är något som Buddha skulle hålla med om, det sägs bara på olika sätt, en del saker blir underförstådda, för hur allt hängerihop så kan man hitta alla sanningar. men sagd på olika sätt av uttryck. Det hänger inte på vilka variationer av kläder man har på sig, utan om de kläderna går att ha på sig, likt detta är det med sanningen (innebörden) och orden som trycks (uttrycks).
Med inställningen som förenats med de maximalt bästa skatterna (andliga) är det som ger allt yttre i materia och liv sin främsta mening då dessa följer det vi är med dessa skatter. Andligheten inrymmer den absoluta nödvändiga utgångspunkten för allting vi människor har att orientera oss till och vad nästan allt denna suveräna utgångspunkt har är det som inryms direkt i vårt egna handlande, då vi har Förverkligat oss Andligen/Gudomligen så har vi nått den fullaste samstämmigheten med detta. Om vi inte har Andligt Förverkligat oss så har denna orientering och påverkan sin verksamma kraft från Gud till vår/vårt själ/högresjälv, men då bara på ett dolt sätt. Jaget i vår själ övervinner materien (´mind over matter´), så för vi är en avbild av Gud. Skapelsen är underställd Gud/YaHWeH. åtminstone indirekt utifrån eller överenstämmande till källor av tex Rudolf Steiner, Paul Brunton osv]
 
 
#OBS# Jag som skriver är inte expert, åtminstone eller mer lekmanamässigt skick har jag på att undervisa om dessa saker. Så jag återger ungefär en kopia på en del, men med samma innehåll, samt kopierar citat från böcker, främst The Sacred and the Profane. 
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
                                                                        OBS (LÄSNINGEN):

OBS ---: Sannolikt är här åsyftande på en gissning som starkare föredrars, som ibland är av sanning som inte är välgrundad och helt kontrollerad. Medans Sannt är likamed ett faktum som är en välgrundad insikt och kanske rentav direkt från visdomen. Sedan nämner jag saker som andra personer säger vara sant och får kallas sant, för de är trovärdiga och passar illa för vara lögnare, men jag har ännu inte då kommit fram till de skäl som de har för sanningen, om jag inte säger det tydligt. Allt som jag kalla sannolikt och kanske är då om mitt egna material, om jag inte tydligt säger att det är vad jag har att säga om någons annans material.

 
 
[För texten här nedan så är det en repitition (fram tills ´ # --- ¤ ´): ]
 
 
 
 

                                    Andligt Förverkligande (Kabbalah, Love) - FÖRORD:

  

Denna text kämpar för OBJEKTIVITET SANNING, DET ALLRA BÄSTA, (KRAVLÖS-)KÄRLEK (LOVE/Love), NÅD, GODHET, FRIHET, FRID/FRED, FRISKHET mfl.

Dedikerat (bla mera tillägsvis) till Den Esséeiska Rörelsen av Rabbi Désirée R. Ntolo.

https://www.facebook.com/groups/theesseneorder/

https://www.facebook.com/pages/ELYONIN-The-Ancient-Creators-of-Humankind/644462968985065?fref=photo

(#) Läs ur boken:

http://www.scribd.com/doc/38689962/The-Sacred-And-The-Profane

eller bloggen jag återfunnit om mer det som närmar sig den generellta godhet, men är främst överblickand över det som står i boken här ovan intill:

(##) http://ondskaelyoninochandligtfrverkligande.blogg.se/2014/november/del-1-vad-ar-meningen-med-livet-upplysning-och-andligt-forverkligande.html


The Sacred and the profane, för gå igenom sak för sak som har ett ovärderligt högsta värde för att ge en specifik väg jag själv skaffar mig mer och mer koll på och som bara har varit till hjälp för ge dessa tankar mer mognad.

---   ---   ---

(Om det följande av mig är förkrångligt att förstå så läs det som kommer från boken, eller hitta en person som kommit närmre Andligt Förverkligande och som kan undervisa.

Följande ord som inte står uttryckta så här i boken av Désirée, är från mig. De är åtminstone rent generellt sannolikt sanna till att vara avgjort sanna i åtminstone maximalt stort ungefär, utifrån mitt omdöme på omdömet av detta här innan, så är jag åtminstone minst kanske sannolikt  eller sannolikt kanske i graden av säkerhet. Så detta åtminstone sannolikt sanna till att vara sant är om de poänger jag talar om här på ett direkt vis var för sig. Om detta är förkrångligt att förstå så läs det som kommer från boken, eller hitta en person som kommit närmre Andligt Förverkligande och som kan undervisa.) :

 

                         Andligt Förverkligande (Kabbalah, Love) - INTRODUKTION nr 1:

# 0 --- De sannolikt av- och säkert sant om (bara detta nämnande av dessa finns till) de STÖRSTA ANDLIGA SKATTERNA AV Gud Den Högste.
[Förord - Så att säga då det kanske är rätt att det är normalt att sanningarna, om de grundläggande som uttalas i detta meddelande, inte är kända på ett populärt sätt. Så kommer jag att tillägga dessa ord för förklara mig mer: Detta meddeland likväl som de tidigare är bara en strävan som åtminstone sannolikt är den absolut ända inom sitt område som når fram till DEN RIKTIGA SANNINGEN, som är det som egentligen bara är värt att kalla SANT. Än om man får alltid vara vaken och beredd att, så länge man inte gått längre i sitt sökande och nått insikt om att säga de rätta orden, då kommer förstås en del texter och personer som säger att det är ´sant´, bara i kunna hamna inom bedömningen av att det rent av är lögn/falskt eller riktigt sant.
I och med detta, av att ha försökt visat er att jag förstår detta. Vill jag mena att målet tycks mig som allra minst vara åtminstone mycket sannolikt vad som för mot det riktigt sanna.
I annat fall om ni inte nöjer er med det, och har inget att bidra till förbättra detta. Så är det bästa råd jag kan ge er att ni verkligen lyckas hitta en sant Förverkligad Andlig Mästare/-Mästarinna. Vilket kommer säkert kunna föra er vidare om inte bara långt längre inom riktig sanning, utan även till de allra största andliga skatterna som är Guds gåva till er, alltså rent av er födslorätt.]

   ;--- Jag tackar Gud för den glädjen jag har skäl och tro att förmedla er denna NYHET som genom mitt uttryck kanske åtminstone kan betraktas som något STORT, MEN JAG ÄR BARA BUDBÄRAREN: Det som är innehållet i själva budskapet är inte mindre det Största av Nyheter vi kan få, att kanske ingen av er tidigare sett att den kan nås, menar bara att den är en mer större... Förstås är omvändelse det som är det största som kan ske, utifrån att det är där det börjar. men man behöver inte vara utan skäl att det stannar inte vid det. Det Andliga Förverkligandet som det kommer an på, är vad vi ska sysselsätta oss med innan den slutliga Domen kommer, om man bara vill säga att vi kan göra är att vara så goda vi kan, är bara att inte vilja få Evigtliv och att komma till Himmlen. Sanningen har funnits länge, men dagens männsikor har inte förmått sig tolka allt den är om. Detta när det kommer fram till det som allra mest faktiskt är grundläggande (mål och sådant), som alla kan ta till sig om man har ett fördomsfritt förstånd och lyssnar till sin sannings känsla (om dessa två begrepp får jag reda ut för er inom sinom tid om ni inte avvisar mig).

 

 

Generellt så är de ovan nämnda värderna (Godhet, Rättvisa etc) vad som efter att sett allsidigt och tillräckligt av de två sidorna av gott eller ont (vilket är som vad som åtminstone kan jämföras med att ha foten innför dörren på). Om dessa så gäller en fullkomlig objektiv syn på sakerna, det är värt att vara i metod densamma som för naturvetenskap (så att säga andemeningen av metoden är densamma). Men man behöver här förstå att det andliga ligger männsikan in på livet till att börja med, snare så än istället som ett dött föremål ute i rummet. Om dessa två sidor man väljer en av, tex det goda, för att man har blivit klar att det är det bästa av sidorna, en tanke som jag kan tillägga är att kanske kan det bästa även klarar av att visa sig bara sett från den ena sidan (istället för att försöka byta sida, men kanske går det se sanningen från mörkrets sida). Om man ska göra vad man vill i sitt val, så kan man ändå pröva båda lika mycket, eller?. Är kanske vad som är korrekt och nödvändigt för en del personer. Om man inte övertygar sig om att sanning är större än vad det vi vill hålla som vår åsikt men det kanske är inte det effektivaste sättet för vara helt hundra säker på det inte finns utrymme för mer av perspektiv och vad för kraft det ligger i det (men objektivtet återfinns bara på den ena sidan). Om man ser från bådas sidor, en åt gången, och dessutom från var och en av sidorna ser på båda sidorna, så har man gjort alla perspektiv. Sanning är i en mening, för mig, det som är objektivt, men det kanske måste låta ta med att se det från den andra sidan (till en begränsad del, och inte alls med att man utför och utövar det (om detta går?), det kommer an på att man ger sig in på en intim självkännedom om sig själv på allsidigt sätt då tillräckligt med tid har gått, för få koll. Men man börjar göra ungefär en sak i taget. Fråga sig är inte medvetenhet bättre? Behöver saker skapa främlingskap/alienation och smärta, som är inget undantag, om man tar med mer i beaktande än bara ens egna begränsade erfarenheter och ens undanflykter för tänka på annat "viktigare", "måsten" och stå fast vid sina åsikter bara för de har sagts vara sanna eller för man är van (så man automatiskt inte är uppmärksam på orsaken är giltig och äkta, eller också att man är sammtidigt blind för konsekvenserna (( de generella två som sagts här innan)) ).
Sedan, då kanske både tvivel och frid fått sin andel i sökandet, har man då bara nåt fram till att vara redo för ge mer av sitt hjärta och bli bättre på göra det bästa för den ena sidan, är att ha halvt kommit in på vägen som kan först bli sedd. Detta är egentligen bara början, sedan är det mer grundläggande saker (som vi egentligen skulle även kunnat tagit med i beräkningen tidigare): Då är det tid för att vi ska ha kommit fram till att börjat se ATT ANLDIGT FÖRVERKLIGANDE och STÖRSTA VISHETEN VI KAN HA (SOM ÄR VÅR RÄTTIGHET).

Än om vi inte än vill Gå VIDARE mot se denna OVÄRDELIGA SKATT EN ANDLIG ORIENTERING LEDER FRAM TILL, så är vi på vägen där visheten till sitt minsta har nått fram till ge oss nya krafter (om vi tidigare bara varit fast i det ordinära och vardagliga som vänt sig ifrån det bästa. Jag är än så länge, så långt jag gott hoppas är det GODA väl funnet meddjup förståelse, så kommer nästa steg uppenbara sig för oss i sinom tid, ens sökande är inte slut, det förbjude Sannings-andan. Jag har till en viss utsträckning indentifierat mig med vara det goda till tjänst och trott på det, först som att jag intalat och övertalat mig det, men jag ville söka och inte bara säga ja till en källa som hävdar något (vi borde sluta föra vidare vilka "goda-källor" som hellst, bara för de säger sig vara det och vi är inne på tro det, men har egentligen inte kollat upp vår tro med de strängaste kraven och allvar (vilka är också mycket enkla, men inte alltid lätt eller ibland inte lätt). Om vi kan köpa att experter kan bli rekomendrade vidare och vara tips till andra, så måste de har visat sig vara förespråkare för sådant vi kan tro på utifrån sanning och utifrån goda skäl, inget annat (om detta tycks jag sannolikt ha rätt). Övertygelser inkluderar åtminstone en välgrundad insikt och visdom. Annat är inbillning och falsk kunskap, med fördomar, rädslor, vidskeplighet (övertro), allt av dessa är ´smittade´ av och ingår i den materiellt-orienterade (livsåskådningen).
Om vi/du inte bara ha lyckats sett det BÄSTA, så kommer det inte av mig kallas att du ens är halvt inne på vägen. Det bästa, följs av en större bättre. Då vi här talar om omvändelsen.
Nu till själva texten av mig (innan det kommer mer från min Rabbi´s bok, vilket hör till som huvudtexten på detta ämne, under denna rubrik som fliken hade) med vad jag till en delen praktiserat länge, och till nyligen kommit framtill skulle pass in på att också ta med i min andliga livs-åskådning/livsperspektiv...:

 

#‪#‎Själva‬ texten (som finns i ´del ett´ på denna serie av undervisning och berättande, som kan med fördel inleda de övriga delarna:
(Kanske ni ska åtminstone kolla upp mer om ordet: ´Andligt Förverkligande´ (google ger tyvär inte mycket, om än inget alls direkt påstående bart, som ska förknippas med den jag skriver om)

 
---...---.

(Om det följande av mig är förkrångligt att förstå så läs det som kommer från boken, eller hitta en person som kommit närmre Andligt Förverkligande och som kan undervisa.

Följande ord som inte står uttryckta så här i boken av Désirée, är från mig. De är åtminstone rent generellt sannolikt sanna till att vara avgjort sanna i åtminstone maximalt stort ungefär, utifrån mitt omdöme på omdömet av detta här innan, så är jag åtminstone minst kanske sannolikt  eller sannolikt kanske i graden av säkerhet. Så detta åtminstone sannolikt sanna till att vara sant är om de poänger jag talar om här på ett direkt vis var för sig. Om detta är förkrångligt att förstå så läs det som kommer från boken, eller hitta en person som kommit närmre Andligt Förverkligande och som kan undervisa.) :

 

##### #####
TEXT: Mer (grundläggande) om sanning och repetition, för fler sidor av sakerna.
Innehållsförteckning:
¤ - Sökandets/sanningens visa metod och detta av visdom.
¤ - Att tänka på, om böner.
¤ - Människans begränsade koll på sanning (eller omättliga begär för onyttig sådan, detta är ett annat ämne).
¤ - Koll på sanningen.
¤ - Skrifterna och skrifterna (bibelverser, som sannolikt visar det som är sant från bibeln, frånsett att det är sant att nya testamentet är fullt med förvanskningar, så allt utifrån bibeln är inte sanning, särskilt om inte endast nya testamentet).

,-

#####--- (1:1) SÅ ÄN OM MAN ANSER SIG VARA OMVÄND OCH FRÄLST, SÅ FALLER ALLT OM MAN INBILLAR (ELLER SÅDANT) SIG DET.
SÅ SNÄLLA HÖR PÅ MIG. KANSKE ÄR DET SÅ NI INTE TROR PÅ SANNING, VAD DET BETRÄFFAR HAR JAG INTE TILLRÄCKLIG KOLL, SÅ DESSA ORD JAG SKRIVIT PÅ SENASTE TIDEN ÄR BARA TILL FÖR BEKRÄFTA HUR DET LIGGER TILL. FÖR DET ÄR ALLA MÄNNISKOR VÄRDA SOM ÄR GUDS AVBILD.
---
Andligt Förverkligande*.

´*´= En Enkel Definition (Under Rubriken:) ´Andligt Förverkligande (Kabbalah, Love): [...]´

´*´= http://ondskaelyoninochandligtfrverkligande.blogg.se/…/del-…

---
## Så om den senaste texten om vägen för godhet/rättfärdighet:
(2:1) Allt med vad? (en början)
Så man måste med ödmjukt våga lyfta frågan: om du själv söker sanning på ett gott sätt? Och har "Sanningen på sanningen", alltså ett sant sökandet efter den. Annars kommer ingen annan information att vara säker att tro på, och ens tro kommer bara kanske eller kanske inte vara sann. Guds frihet till oss, som finns i Hans och människans gemenskap tillsammans, inträffar bara på ett hållbart sätt (kallas för frihet och gemenskap) först då vi medvetet valt den. Väljer den utifrån ha (göra) den rätta inställningen av sökande. Först då uppenbaras sanningen för oss, så att vi bättre och helt följer den, allt utifrån den mängd ljus av visdom som når oss. Men vi måste först ha valt öppnat oss. 
,-
[Jag är ingen expert på skriva texter som åtminstone en del har sagt till om. På ett sätt är detta i all välmening och vänlighet, varför jag skriver dessa texter. En sida av saken är om ni/du inte vill se sanningen så är det sannolikt andra som vill. Därmed: men snälla låt inte chansen gå er förbi i finna övertygande skäl till det mesta jag skriver, i dessa texter:]
..--
(3:1) Böner för finna sanningen i det vi läser ---:
Allt sant gott som vi inte kan göra, ska vi be Gud att göra, men allt gott vi kan göra ska vi göra, (är kanske förenklingen av andemeningen om bön, jag finner åtminstone sannolik.) den går att tänka vidare på och ut-veckla/förklara. Den första meningen här visar att om vi inte har tid mer än att be i tanken för något, så räcker det (vi ber för allt det vi vill ska ske, av oss och av det Gud gör utan att vårt kunnande skulle ändra något på, t.ex. vi ber att Gud ska vara den Han är för sig själv). Ju mer längtan vi har för det vi ber för desto mer avgjort får vi det. Det är därför avgjort att vi inte ska be att få saker gjorda om vi inte är klar över om det för något gott. Som är på motsvarande sätt uttryckt: Vi ska först få koll på att det är Sant gott, innan vi går till verket att göra det. En ödmjukhet och följsamhet för godhet och moral är vad det kommer an på i dessa båda. Annars kommer vi bara ibland möjligen eller ibland möjligen inte springa runt i ett hamster hjul av våra försök att leda in den heliga godheten i vår värld (detta är även sant, gäller åtminstone de tre senaste meningarna).
Att be för våra tankar? och/eller att åtminstone klara av skilja mellan sanning och sken, så om man är tveksam på den första, så skadar det inte att be också om detta. Om det inte skulle passa att be, utan det räcker med att tänka sig till detta, så skulle även det vara en dyrkan av Den Högste, den visas om vi bär på de rätta tankarna för Honom. I fall vi gör båda: Vi ska först be för att sanningen ska avslöjas om det sanningen är för något i vishet, till skillnad från lögn och falskhet och illusion. Sedan då vi blivit så pass säker på det riktiga med noggrann klarhet och tydlighet. Kan vi bli dugliga att på ett åtminstone lite fritt sätt be för det goda. För detta behöver passerat en elementär sanning om sanningen, sanningen duger då så att säga, om något som ger riktning åt bönen för godhet, är detta steg det första. Om vi inte gör dessa steg i ordning blir det en blint följande efter det sanna, så länge vi råkar komma åt den. 
...---
Koll på Sanningen:
(4:1)Eftersom jag inte är Andligt Förverkligad eller gått nära det, så är jag inte med koll på all inställning på sanning och godhet och visdom, men jag har gått bortom en viss grad av denna begränsning (jag har inte märkt om andra gjort detsamma, men det skulle möjligen kunna vara fallet, åtminstone sannolikt kanske angående en del). Regeln som jag finner är kanske sannolik är att man ska inte ångra något förrän man har fått sanningen uppenbarad för sig. Ånger är en makt vi har som är mer farligt att använda än andra lägre förmågor (denna mening är helt sann). Detta innebär enligt mig att vi ska se saker som kanske bra eller kanske positiva osv, och låta oss hållas och vänta tills man blivit välgrundat säker på saken. Om du skulle ångra något som faktiskt var gott, så skulle du ha gett synden mer utrymme. Du hade därmed kastat bort vad som blivit gott, och som om du inte alls hade äran att utföra den, den är borta då. Bara att börja om från början, då.
...---
Skrifterna och skrifterna:
(5:1)Det finns en del delar av nedanstående som är utifrån den väldigt mycket säkra källan av Rabbi Désirée R. Ntolo (som skrivit ner många av sina ord i först: ´The Sacred and the Profane´). Sedan så citerar jag Den Internationella versionen av Bibeln, och från min Rabbis Böne- och andligt umgänges bok.

(5:2) Det som står i Nya testamentet är till mycket förfalskningar, och det är stora luckor och förvrängningar, för det ges inte rätt sammanhang och är separata bitar, samt kanske går det också säga att meningen med sådant som sägs är ändrad för orden skulle vara rent av flyttade. Därför alla sidor som gått snett med kristna, som tex idoldyrkan av statyer eller en treenighet (vilket den sistnämnda, är en gammal lära av de gudlösa). Att alls köpa en sådan "sanning" som ges där är en fråga om att ha missförstått, sökandets natur och vad som är det bästa goda och det som är ljuset från visdomen.
(5:3) Bibeln säger i Hebreerbrevet 8:10 Detta är det förbund jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger Herren: Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen och inrista dem i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk.
=
Jeremiah 31:33 (New International Version)
33 "This is the covenant I will make with the house of Israel after that time," declares the LORD. "I will put my law in their minds and write it on their hearts. I will be their God, and they will be my people.

Observera att denna text skulle vara motsvarande den om jag hade tänkt handla mat och köpa olja, grönsaker och bröd (dessa får motsvara lagen) och skrivit ned tankar om detta:

´Imorgon eller senare i veckan ska jag handla på nytt. Jag ska skriva en lapp, på en lapp ska jag skriva.´

Observera det är inte ett stycke och den förra meningen har inga kolotecken för att antyda att den leder den nästa med att vara den följande meningens "rubrik om innehållet".
...---
(6:1)
Luke 22:20 (New International Version)
20 In the same way, after the supper he took the cup, saying, "This cup is the new covenant in my blood, which is poured out for you.
=
Lukasevangeliet 22:20 Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. 
...---
(7:1) Det finns förlåtelse för synd bara genom Jesus Kristus. Bibeln säger i Hebreerbrevet 9:14-15 hur mycket mer måste då inte blodet från Kristus, som i kraft av evig ande har framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud, rena våra samveten från döda gärningar så att vi kan tjäna den levande Guden. Därför är det ett nytt förbund som Kristus förmedlar, för att de kallade skall få det utlovade eviga arvet, sedan han dött för att befria dem från överträdelserna under det förra förbundet.

(7:2) Observera att här kommer det inte an på att säga att budbäraren eller den som lever sanningen, "är sanningen". Utan sanningen är vad som alla kan söka på egenhand, och bara finna på egenhand.
(6:4) Och vilka är kallade om inte de som väljer att gå längre på vägen av sanningen och se nästa nivå av sanning av De Tio Stora Budorden, den som står skriven i det levande ordet (´[...] i allt som lever, det är funnen i gräset, i träden, i floderna, i bergen, i fåglarna i himlen, i skoggs djuren, i fiskarna av havet, men den är huvudsakligen funnen i oss själva.[...]´).

´[...]Skriften är ett arbete av människan, men livet och alla dess värdar är arbetet av Gud[...]´. Människor har inte lätt att läsa livetsord, så det börjar med skrifterna och ett fördomsfritt förstånd och en sanningskänsla. Det är bara möjligt nå till att vara bejakande av det nya förbundet om man låter sig söka vidare, vilket kommer efter vad som är minimumet för att omvändas till Ljuset av Gud. (6:5) Så det gamla förbundet är fortfarande före det nya, eftersom alla syndare av människan, behöver åtminstone passera det gamla innan de når det nya, på detta sätt i alla tider som kommer. Tills det nya riket har upprättats.

Frid och kärlek vare med er.

 
# --- ¤
(Från the Sacred and Profane eller de som är kunniga om tala en säker sanning:)
 
God inspires Humans, that is, men, women, and children, with the prophetic gift. But it is only those who are endowed with great wisdom, a strong will power, a good, steadfast moral character, a very broad mind - that is not easily influenced or lead astray by anything that happens; a mind that knows how to distinguish, select and discard what is useless, a virtually sedate mind that is capable of learning what is good from the most unlikely and unexpected sources. It is only on them that the spirit of prophecy rests.

One person with these qualities can acquaint himself with the ‘esoteric’ side of God, and then continue to ponder on many of the facades of Him, with the right unwavering mind, and will to understand them, sanctifying himself, distancing himself from those who follow the masses out of habit. Which masses most of the times follow obscurantist views because they are led by blind people who are motivated only by gain, following the trends of the times and using these to hold people in their power by psychological terrorism. 

He ceaselessly trains himself not to be influenced by the rut of the period in which he lives; keeping himself and his mind free and not entangled by anything or any particular doctrine. He concentrates on, and aims at the highest level or source of knowledge from which he can possibly rise to learn from God Himself; in order to understand, know and familiarize himself with the holy and pure spiritual (angelic) beings. And observing the wisdom of God in His creation, from the angels beneath His throne to the tiniest atom, he thus realizes His greatness.

The Holy Spirit descends promptly on such a man, woman or child. And when this happens, their soul, even though still living in a human body, will immediately mingle with the angelic beings called Particulars (Ishim) which are the angelic beings of the tenth degree - that is the lowest degree - (You understand that these are spirits, the ministering angelic being, not to be confused with those who came to create Man with the Lord).

Such a person will be transformed at that time into another highly aware one. They will know themselves, that they are no longer the same sort of person they used to be and that they have been raised in all senses above even the wisest of men. For even though they retain their physical features they will be exalted above the rest. Because, the Spirit of man can be renewed, and is constantly renewed as changes occur in his life and in his intellect. Of that the prophet revealed: “And you shall prophesy with them, and shall be turned into another man.” (1 Samuel 10:6).

-THE SACRED AND THE PROFANE, Desiree R. Ntolo

image Uribaani, The Prophet
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0