Del 2 - Vad är meningen med livet, upplysning och ANDLIGT FÖRVERKLIGANDE:

#¤# Mer än väldigt mycket säkert sannolikt sannt är denna Bifogade sekundära blogg introduktion:
 
--- Alla gåtor/frågor har ett svar och alla problem eller dåligheter har en lösning. Medans vi alla har valfriheten att vara goda, så är det också olika grader storlek och kvalitée, samt den tredje sidan av perfektion för det allra bästa och godaste (den sistnämnda kommer vi fram till i Andligt Förverkligande).
-- Det finns mycket vardags praktiskt som underlättas i att gå den andliga vägen, som vi ska med förståndet förstå, men den kräver ingen mer tid än den vi kan undvara, det är tillräckligt om vi använder den tid vi har på ett effektivt sätt. Inte kommer det krävas att man ändrar något ytligt, det ytliga får bara ett annat sätt i förhållande till den inre förankringen i livet.
  
---  Bloggen är Dedikerad till Rabbi Désirée R. Ntolo, författaren av
The Sacred and the Profane. Som tar upp en överblick på vad Andligt Förverkligande (Divine Realization) är för något. Läs boken och sedan är det valfritt att för ytterligare lärande och delaktighet, så är ni välkomna att kontakta författaren och dennes professionella medhjälpare. Att få vägledning av kunniga personer är den oftast minst krångliga alternativet. Om en människa inte bemödar sig genom regelbunden meditation, genom upprepade studier av jaget eller genom uppriktig bön, är det osannolikt att hon kommer att upptäcka det gudomliga medvetande som är direkt av vår själ/högresjälv.
 
--- (Bloggen är Dedikerad till Rabbi Désirée R. Ntolo, författaren av The Sacred and the Profane.) Boken vilken förbereder till senare undervisning som har passande metoder för dagens intellektuellt lagda människor, de mer rastlös sinnena, och de mer skeptiskt lagda (som vill lyssna). Samt även sånt för de som kan börja med följande: har att göra med regelbunden meditation, genom upprepade studier av jaget eller genom uppriktig bön. Vissa variationer i undervisningen "behövs". SÅ FÅR MAN SVAR PÅ LIVETS SKATTER OCH FINNER DEM, DÄRMED ATT GÖRA DEM; :-) Så bloggen är till en viss grad som en introduktion och påminnelse om detta.
 
Nyckelord: skatter, kärlek, frid, glädje, lycka, frihet, godhet, andligaskatter.
 
--- Det råd jag åtminstone mycket sannolik tror på är:
 
Som Min Lärare, Rabbi (Rabbi Désirée R. Ntolo) sa: "Noboy is topping you from searching by yourself! Teachers are for those who are willing to learn from a teacher, that's all!"

Det bästa tycker jag, för att saker inte ska krångla är att ha en utomstående vägledare, lärare, det är vad som gäller normalt sätt. Tex: Detta motsäger inte att du är den som gör arbetet för ditt liv. Utan är ett verktyg för en andliga väg, det kan liknas vid att människan behöver vatten för att leva, men får dricka tjock yoghurt istället (den livsviktiga vätskan blir utspridd på större volym), vilket är inte lika effektivt som vatten, men inte heller fel i sig, utan bara krångligare. Vissa saker är kanske bäst att ha lätt, speciellt då man sett hur de ska göras lätt. På så sätt att om vi kan göra något gott på ett mer perfekt sätt, så väljer vi det. Vi får andra utmaningare då vi transformerar eller ändrar oss först och därmed bidrar med mer ljus till världen. Medans det som kanske är annat, och skiljer sig från det närmaste föregående är frågan, får vara lätt eller svårt mer utifrån vår unikhet eller då vi är på väg mot denna, eftersom det senare är mer utifrån att verkligheten har flera nyanser och går mer mot en mångfald. (se kompletteringen i det som finns i inlägget: http://ondskaelyoninochandligtfrverkligande.blogg.se/2014/february/frid-vare-med-er-andlig-traning-och-andligt-utovande-en-saker-och-acceptabel-vag-av-flera-vagar.html)

//--- Var går gränsen?:

En innebörd kanske får läggas i ordet måttlighet och behärskning (förutom den som går ihop med den direkta friheten) är följande:
Vissa mer omfattande säkerhetsmarginaler och instängdhet har sin tid då osäkerhet råder. Den fulla rörligheten i dansen i livet kommer då tiden för sanningens avslöjande har gått med vinst, sanningen om det goda. Vi ska inte göra mer än vi klarar av, går det inte till det goda, så förlorar vi på det. Nykterhet för det goda gäller att alltid hålla sig till. Sedan härmed tillägger jag: Den som går mjukt går säkert.

 
[Den Esséeiska Ordern och Ureliska rörelsen ska erbjuda en praktisk väg till Andligt Förverkligande (som Buddha och den historiska Jesus/Yeshua mfl har gått på) och bättringar av livet och det materiella för det goda. Etablering av dessa har gjorts i vissa länder, men de har potential att bli helt världs omspännande.
--- Om frid- och Kärleksbudskapet som den historiska Jesus (Yeshua) förmedlade, är något som Buddha skulle hålla med om, det sägs bara på olika sätt, en del saker blir underförstådda, för hur allt hängerihop så kan man hitta alla sanningar. men sagd på olika sätt av uttryck. Det hänger inte på vilka variationer av kläder man har på sig, utan om de kläderna går att ha på sig, likt detta är det med sanningen (innebörden) och orden som trycks (uttrycks).
Med inställningen som förenats med de maximalt bästa skatterna (andliga) är det som ger allt yttre i materia och liv sin främsta mening då dessa följer det vi är med dessa skatter. Andligheten inrymmer den absoluta nödvändiga utgångspunkten för allting vi människor har att orientera oss till och vad nästan allt denna suveräna utgångspunkt har är det som inryms direkt i vårt egna handlande, då vi har Förverkligat oss Andligen/Gudomligen så har vi nått den fullaste samstämmigheten med detta. Om vi inte har Andligt Förverkligat oss så har denna orientering och påverkan sin verksamma kraft från Gud till vår/vårt själ/högresjälv, men då bara på ett dolt sätt. Jaget i vår själ övervinner materien (´mind over matter´), så för vi är en avbild av Gud. Skapelsen är underställd Gud/YaHWeH. åtminstone indirekt utifrån eller överenstämmande till källor av tex Rudolf Steiner, Paul Brunton osv]
 
 
#OBS# Jag som skriver är inte expert, åtminstone eller mer lekmanamässigt skick har jag på att undervisa om dessa saker. Så jag återger ungefär en kopia på en del, men med samma innehåll, samt kopierar citat från böcker, främst The Sacred and the Profane. 
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
 
 
 
För den längre och moderniserade uttrycket av dessa Budord, så läs The Sacred and The Profane (av Rabbi Désirée R. Ntolo), så se länkarna till bokhandlarna och eventuella extra biliga priser, vilka är samma på antingen alla eller mer parten av de andra blogg inläggen (förutom detta). 
 
 
------- I modern tid och då vi på ett modernt sätt tolkar Budorden (centralt de Tio Stora Budorden som är världs kända, så har de att säga läsaren följande:
 
Varför fokusera och bejaka sin Själ (Högre Själv)?

- Ens Själ klarar av göra det bästa och rent praktiska i allt inom och (i viss mer än övervägande mängd av tid) parrallellt bortom vardagens naturliga omständigheter.
- Inga bördor blir förtunga med G-d (J-s-s osv sätt att referera till de vokaliserade namnen som inte är lämpliga att uttala i annat än andligt arbete som är då vi vänder vår främsta dyrkan direkt till G-d för att prisa, be, tjäna G-d.
- Motivationen och livsinriktningen av glädje och kärlek återfinns bara bli ren då den kommer från och/eller har sitt stöd av utgångspunkt ur det högre. Att inte känna till dessa ställer en i situationen/läget av vara lika riskabelt ute som ett blint rådjur mitt ute i vildmarken, omgiven av alla de andra både sympatiska eller antipatiska djuren som antingen låter rådjuret att vara eller kanske hjälper den, eller som är ute efter att äta det i egenskap av rovdjur. Det famlande rådjuret är med om, gör relationen upplyst vad beträffar om bemöta de andra "osynliga"  varelserna av allt de skulle lämpligen bli undvikna eller knytasband till, allt av vänskaplighet och själv respekt kommet av detta högre ansvar har tilldelats rådjuret genom att den har fått synen utvecklad till fullständig fungerande funktion/egenskap.
- Den personen som går stadigt denna väg av visdom, har räddat sig själv och blivit räddad. Vi ska inte mer frukta mördaren för att han kan ta vårt liv, än att vi ska frukta för att vi själva inte har valt upplysningen om sanningen och därefter vad vår själ är? Vad innebär dessa? Då återstår bara att från vår koll som är säker på att både gott och ont finns till (om än bara som en möjlighet, som vi kan såsmåningom motstå), så kommer vi klara av värdesätta det vissa på ett riktigt sätt. Vi måste först villja gå bortom allt av vad det dåliga består av som olyckor och ondska, som bara vidmaktshålls av en ensidig och inskränkthet mot överblicka och växa i sin medvetenhet och koll på omfamna alltings värde som ställs i relation eller jämförelse till varandra. Var annars ska vi finna balansen? Det rena goda kommer först finna det bästa fästet i oss om vi försöker se att kanske något mer finns än det jag tidigare har varit van med och som jag i rädsla har hållit mig med. Om vi vill tro att vi kan söka så kommer vi till början på vad som senare skulle av oss bli vald som en omvändelse. En omvändelse av frihet ger dig den säkraste vägen till lycka, frid och rättvisa, frihet.
En del personer har nått längre och arbetar på sitt hopp som söks i visdomen vi lär oss ifrån texter, i det vi lär oss av se på andras godhet av en Högre Moral som utspelar sig i livet, samt den vägledning vi finner i och från stunderna av bön med gudomliga namn som uttalas, vilka är tex för upplysning och beskydd, då vi får blicka åt de praktiska resultat den osynliga närvaron av högre varelser som tjänar G-d, ger som uttryck av i våra liv som människor.
 
 
 
 
 
---- Det bästa jag har uppfattningen av att göra i rent av alla lägen skulle bl.a. låta så här:
 
Den du är bortom anden, egot/intellektet, känslorna och den fysiska kroppen är den del av dig som ger dig din frihet och individualitet. Till denna del kan man bara gå med säkerhet då man går bortom ignoransen av denna del som kallas Själ/Högre Jag. Har man denna inriktning av vad som bara är frihet, så kommer man vara vis i alla skeden i livet. Man kan inte hindra all smärta då olyckor och ondska ännu härjar i världen, däremot så är din vakenhet, trygghet och mod en reaktion som måste trancender allt som det dåliga har makt över. Denna inställning och attityd klara av göra detta för vårt fria val är upp till oss själva att göra, vi väljer antingen friheten i vår själ eller till att göra oss till något som är det allra mesta allmänna och anti-unika som finns till (allt som kommer från det lägre, unikheten å individualiteten kommer från den högre delen av hierarkin, inte från den lägre eller under den lägre).
 
Glöm inte bort din Själ, det är där lyckan finns och om du planterar din strävans frön för att förenas med din Själ så kommer lyckan bli din i Evighet, då du som minst bara får framgång med mer gott än ont i alla dina gärningar osv av påverkan du ger världen och skapelsen.
Då man har förenats eller är på väg bli det så kommer denna del att vara mera verklig och äkta, och/eller finnas till som en början i/från vilket du fortsätter existera och/eller skapar med. Detta är att söka G-d inombords, inget går upp emot ett inre lugn som kommer härifrån, då detta lugn är suveränt i förhållande till allt vi får gå igenom och möta i livet.
 
Det liv från Själen är det enda underbara och eviga, som fungerar- och är hållbart på ett rent och helt harmoniskt sätt. Fred med åtminstone sig själv finns och återfinns bara bara ihop med H-rr-n G-d (H-rr-n J-s-s).
Din ande och ditt liv kan förstöras och ändras för att i båda fallen gå förlorade, genom andras påverkan och influenser, sådant av ondska och olyckor (klantigheter). Men om du själv i dig själv gör motstånd från din fria vilja, då kommer du ha övervunnit dig själv och din egna makt att förstöra och sabbotera för dig själv. Om du därmed övervunnit det dåliga i dig genom bara välja det andra, så i och med du godtar det andra, så ersätter du det det dåliga.
Men innan du är säker på vad som är bäst: gott och ont, så måste du inte utöva den information dugör dig förtjänt av att köpa och skaffa dig. Då man t.ex. hör något så ska man först placera in det i vad det står för, innan man förkastar eller håller med om det, så man får spara och öka en del i taget via ungefär förenklat kallas ett steg i taget.
Att du ser det bra och har koll på det, är bara en början, men du måste också välja följa det du har koll på. Det vi har att göra med som är våra grunder och kallas även för det enkla, är det första du ska alltid ha koll över och veta vad det är för information du har att göra med i detta. Då du gör så kommer du lämna det komplicerade och avancerade och ignoransen som finns i det enkla i livet. När all koncentration riktas åt de frågor som är de enklaste, då kommer du finna kraften till få en ordentlig insikt i dessa grunder som blir byggstenarna för bygga färdigt din grund. Du måste fånga in din uppmärksamhet och ta stöd av lärandets förståelse eller visdomens förståelse i allt du gör.
Om du väljer att få bli varande med en Högre Moral som utövas i det lägre också, så går du i rätt riktning och håller dig på vägen. Desto mer du etablerar visdom i ditt liv, desto större är framgången i åtminstone slutändan av allt annat förutom det högre. Eftersom det lägre ska betraktas som oskiljaktig del av att vara ett med allt i skapelsen, därtill ska det lägre få tjäna det högre i och med av att bli verktyg av liv och ande för de plikter och dedikationer som kommer av du har diciplinen av välja det goda, friheten öppnar upp för sin mångfald och rikedom i både det inre och yttre, så väl som i himmelsk å jordiskt, allt detta utifrån bara denna enkla åtgärd välja med medvetenhet/vakenhet/uppmärksamhet. Din individualitet och unikhet och fred med dig själv kommer av den relation som står mellan ditt lägre jag och din själ ihop med G-d. Det motstånd du gör emot det dåliga, sker med vinst och erövring och bemästrande av sig själv och dina, så att säga ur teoretisk neutral hållning kallade:  potentialer. Dessa potentialer av två-skilljda emot varandra egenskaper, som bara blir antingen eller i det rent praktiska.
Så du räddar dig själv från krig med/emot dig själv och med/emot andra, genom att du gör (som minimum) mer bra än dåligt, det beror inte på något annat av det som är din egna planhalva och ansvar du har gentemot F-d-r G-d (F-d-r J-s-s*) planhalva som är alltid tillsammans på något sätt, om än inte ihop med varandra och är för varandra i en harmoni av ömsesidighet och lycka av rättfärdighet och Absolut Rättfärdighet (apropå G-d den H-gst. ). 
 
´*´= Är för skapelsen det absoluta skapandet och absoluta orsakandet, det som sträcker sig till den sista länken i hierarkins topp av det högre, från vilken De Tio Stora Budorden är en avbild av denna Högre Moral vi Människor är i våra Själar. Då vi nått den första föreningen av det vi har som Själ, då är vi på ett steg av kärlek och med nåd omfamnas av denna källa och center i oss själva. Denna del av oss som vi förut inte direkt såg, men som förståndet lede oss mot med skäl efter skäl, som byggdes starkare, tills vi var redo att gå bortom att bara ha lärdomarna och hoppet, och därtill hamna högre upp i vår utveckling som människa som ska bli en Son eller Dotter av G-d den Allsm-kt-g. .
 
Frid vare med er/dig...
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0